Storytelling vs. Storydoing

Tarinoita, tarinankerrontaa, tarinallistamista. Tuttua juttua viime vuosilta, eikö niin? Ehkä jopa liiankin monesti kuultua. Yritykset tuntevat oman tarinansa, osaavat kertoa tarinoita, tuottaa niistä vaikuttavaa sisältöä, jne. Tarinankerronnasta löytyy lukuisia esimerkkejä, caseja, kisapalkintoja ja ehkä jopa omia kisoja. Entäpäs itse tekeminen siellä taustalla, kestääkö se tarkastelun? Jos keskitytään liikaa vain kertomaan tarinaa ja levittämään sitä esimerkiksi mainonnan välityksellä, saattaa unohtua, että omaa tarinaa täytyy elää todeksi yrityksen kaikessa tekemisessä joka päivä.

Halua, kykyä ja ROHKEUTTA

Storydoing -yritys havainnoi tarinaansa tekojen, ei viestinnän kautta, kun taas storytelling -yritys tyytyy viestimään. Kumpi kuulostaa aidommalta ja tehokkaammalta? Harvardin viisaat tietäjät tutkivat asiaa jo 2013 ja totesivat storytelling-yritysten menestyvän hyvin, mutta storydoing- yritysten erinomaisesti. Kuten moni muukin viisaus, tämäkin etenee akateemisen tutkimuksen keihäänkärjestä vähitellen yritysten tekemiseen. Ensin edelläkävijäyrityksiin isoilla markkinoilla ja lopulta se rantautuu pienillekin markkina-alueille, kuten meille Suomeen. Ei siis hätää, junaan ehtii vielä hyvin mukaan, jopa parhaille paikoille.

Olemme siirtymässä, ellemme ole jo siirtyneet, kohti ”kokemusyhteiskuntaa”, jossa kokemukset voittavat tavarat. Milleniaalit haluavat ostaa ja kuluttaa sellaisia brändejä ja työskennellä sellaisten yritysten kanssa, joilla on tekemisessään mukana suurempia merkityksiä ja jotka ovat vastuullinen osa yhteiskuntaa. Tässä maailmassa täytyy pystyä osoittamaan konkreettisten tekojen kautta kuuluvansa hyvien puolelle. Pelkkä päälle liimattu viestintä ei riitä. Aidolla tekemisellä voi lunastaa paikkansa myös asiakkaiden sydämissä.

Edelläkävijöiltä tarvitaan aina halua ja kykyä, mutta ennen kaikkea rohkeutta, olla ensimmäinen ja tehdä uusia juttuja. Yllä olevassa kuvassa on kuvattu, mitä tarkoittaa siirtyminen perinteisestä tarinankerronnasta storydoing -tekemiseen. Storytelling perustuu tarinan muodostamiseen ja sen kertomiseen asiakkaalle. Sen keskiössä on viestin välittäminen ja sisällöt. Storydoing keskittyy konkreettisiin tekoihin, arvon tuottamiseen, ongelmien ratkaisuun, hyvän tekemiseen, kokemusten luomiseen ja vastaavaan. Tekemisen seurauksena syntyy tietysti myös tarinoita kerrottavaksi, mutta tekeminen on keskiössä.

Sekä tekemisessä että viestin välittämisessä on hyvä muistaa, että kontrollilla ja uskottavuudella on usein käänteinen yhteys. Jos halutaan pitää itsellä täysi kontrolli tekemiseen (esim. mainos, lehdistötiedote, oma tapahtuma, yms.), on sen uskottavuus asiakkaiden silmissä usein heikompi, kuin esimerkiksi kumppaneita hyödynnettäessä (esim. vaikuttaja- ja tapahtumayhteistyöt, etc.), joiden sisältöä taas ei aina pääse kontrolloimaan. Storydoing -tiimiin kannattaa siis valita sopiviat arvopohjaiset kumppanit.

Alla vielä muutama esimerkki storydoing -yrityksistä, jotka toivottavasti laittavat ajatukset laukkaamaan. Esimerkit kuvaavat hyvin sitä, miten tarinaa eletään aidosti todeksi tekemisen muodossa. Jos innostuit aiheesta, niin jutellaan ihmeessä lisää. Tämä vaatii varmasti meiltä kaikilta harjoitusta ja opettelua.

LIFE WTR

Pepsin omistama premium-vesi, jonka kaikkea tekemistä ohjaa tarkasti määritelty olemassaolon merkitys (purpose). Sillä on neljä vahvaa kulttuurisidonnaista ankkuria: julkinen taide, taiteen opetus, muotisuunnittelu ja taidetta tekevät naiset. Alla esimerkki, joka keskittyy näistä viimeiseen.

STATE FARM

Vakuutusyhtiö State Farm teki ennen paljon perinteisiä musiikkifestivaalikumppanuuksia, mutta halusi muuttaa tekemistänsä merkityksellisempään suuntaan. Nyt se tekee tarinoista konkretiaa Neighborhood of Good -konseptillaan.

RED BULL

Red Bull on storydoing -pioneeri. Vaikka se onkin usein käytetty esimerkki, sitä ei yksinkertaisesti voinut jättää mainitsematta. Red Bull ei edusta käyttäjilleen vain energiajuomaa tölkissä, vaan hauskanpitoa, itsensä haastamista, voittamista. Red Bull on myynyt lähes 70 miljardia tölkkiä energiajuomaa vaikka sen nettisivulta ei meinaa löytää edes kuvaa itse tuotteesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi