Land of the free and home of the brave

Istuskellaan O’Haren lentokentällä ja päässä pyörii. CoMa Agencyn ensimmäinen kumppanuusmarkkinointikonfferenssi IEG (www.sponsorship.com/ieg2018) on takana ja reissu oli kaikkien odotusten arvoinen. Yli 1200 alan kovaa ammattilaista viettivät yhdessä 3 päivää ja meno oli sen mukaista. Mukana oli brändejä, toimistoja ja oikeuksienhaltijoita eri toimintaympäristöistä, kuten kulttuurista, urheilusta ja hyväntekeväisyydestä. Ajattelimme purkaa lyhyesti päällimmäiset mietteet heti tuoreeltaan.

IEG järjestettiin Chicagossa ja tämä vuosi oli 35. kerta.

Teema, joka pomppasi esiin oikeastaan kaikissa keskusteluissa oli kokemuksellisuus. Elämme aikaa, jolloin ihmisten tavoittaminen on helpompaa kuin koskaan, mutta heidän sitouttaminen on vaikeampaa kuin koskaan. Samaan aikaan ihmisten saavutettavissa on enemmän asioita kuin aiemmin. Ollaan jopa tilanteessa, jossa erilaista kiinnostavaa tekemistä on niin paljon, että kaikkea ei voi ehtiä tehdä ja saavuttaa. Ollaan valintojen edessä. Kuten jo aikaisemminkin olemme kirjoitelleet ja puhuneet, co-marketing on nykyään paljon muuta kuin näkyvyyden ostamista. Ihmisille pitää pystyä tarjoamaan jotain muuta kuin mainosmateriaalia eri muodoissaan. Tähtäimessä tulee olla aitoa lisäarvoa tuottavia asioita. Voidaan ratkaista ongelmia, helpottaa elämää, tarjota uniikkeja kokemuksia, jne. Yhdessä tekemällä voidaan saada aikaan todella monipuolisia kokonaisuuksia, jotka ovat arvokkaita, jopa yllättäviä, kuluttajille ja sitä kautta niistä hyötyvät myös kumppanuusosapuolet. Kumppanuuksille asetetaan tavoitteita osapuolten toimesta, mikä on tietysti oikein, mutta kaiken keskiössä tulee aina olla kohderyhmään kuuluva ihminen, fani, kuluttaja, tapahtumakävijä tai mikä ikinä. Tuottamalla kohderyhmälle lisäarvoa, ovat myös liiketoiminnalliset tavoitteet lähempänä toteutumista. Tästä olemme saarnanneet ja tulemme saarnaamaan myös jatkossa.

Ei ole varmaan kenellekään yllätys, että data ja sen merkitys nousi myös vahvasti esiin. Ilman dataa meillä on vain mielipiteitä. Pelkällä datan keräämisellä ei kuitenkaan ole mitään arvoa, vaan sitä pitää osata hyödyntää tekemisen tukena. Datan kerääminen on koko ajan helpompaa ja helpompaa ja sitä kertyy valtavia määriä. Siitä meille muodostu tietoa helpottamaan päätöksenteon. Kun päätöksiä on saatu tehtyä, datan avulla päästään jälleen kiinni siihen päästäänkö eri tekemisillä tavoitteisiin. Tässä viidakossa on entistä tärkeämpää pitää huolta siitä, että tavoitteet on määritetty oikein ja että mitataan oikeita asioita. Tämä on kuitenkin aina menneen tekemisen analysointia. Avainkysymys kuuluu, pystytäänkö kaikesta datasta ja tiedosta puristamaan instrumentteja tulevaan tekemiseen.

Co-marketing vaatii rohkeutta. Tehdään yhdessä sellaisia juttuja, jotka etukäteen pikkaisen jännittää.

Kolmantena tärkeänä teemana nousi esiin sisällöt ja niiden kuluttaminen. Uniikki ja kustomoitu sisältö on arvokasta ja sitä pitää pystyä tuottamaan. Erilaiset kumppanuudet tarjoavat tähän yleensä aivan loistavat mahdollisuudet. Sen lisäksi, että kuluttajat haluavat nähdä ekslusiivista sisältöä, he haluavat personoida sitä itselleen mahdollisimman kiinnostavaksi sekä kuluttaa sitä juuri silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ne tahot, jotka pystyvät vastaamaan tähän huutoon, ovat pelin voittajia. Uskallusta täytyy olla mukana. Jos teet kompromisseja ja menet keskitietä, olet vaarassa tuhoutua. Eli rohkeutta tekemiseen.

Tällaista Chicagossa. Lauri Markkanen istui penkillä, mutta Coolio esiintyi puoliajalla. Alamme koostamaan reissun pohjalta materiaalipakettia ja jaamme mielellämme kokemuksia halukkaiden kanssa. Ollaan siis yhteydessä ja sparraillaan kumppanuuskuvioista enemmän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi