Kumpi on parempi kumppani Teräsmies vai Batman?

Odotukset markkinointikumppania kohtaan nousevat usein supersankaritasolle ja niin pitääkin. Yhteistyötä täytyy tehdä systemaattisesti ja tiiviisti, jotta huipputuloksia olisi mahdollista saavuttaa. Se jos joku vaatii supersankarin taitoja ja omistautumista. Kuten supersankareilla ja heidän apureillaan, toisen olemassaolo on toisen elinehto ja tämä toimii molempiin suuntiin. Mutta mitä tulee ottaa huomioon, kun hakusessa on oma Batman tai Teräsmies, jonka kanssa lähdetään tehostamaan markkinointia kumppanuuden muodossa ja kiipeämään huipulle?

Kumppanin strategiset tavoitteet

Kumppanuus ilman tavoitteita ja strategiaa on yhtä hyödyllistä kun myydä lumipalloja eskimoille. On tärkeää valita kumppani, joka myös ymmärtää tavoitteiden asettamisen ja toiminnan mittaamisen merkityksen. Suomessa on vain sormilla laskettava määrä sponsorointiprojekteja joihin on sisällytetty mukaan osapuolien strategiset tavoitteet ja näiden mittaaminen ja seuranta. Tavoitteet, suunnitelmat ja strategia ovat kuitenkin asioita, joista on helppo keskustella ja neuvotella. Kun yhteinen sävel löytyy ja osuu vielä molempien suunnitelmiin, on kumppanuuteen huomattavasti helpompi hypätä. Silloin voi luottaa, molemmin puolin, että hommat hoituvat ja tuloksia tehdään.

Arvomaailma

Kumppaneiden arvomaailman pitää olla samankaltainen, jotta kumppanuudesta saadaan hedelmällistä ja tuottavaa. Molempien/kaikkien osapuolten tulee välittää ja arvostaa samoja asioita ja heidän toimitapansa tulisi nojautua näihin arvoihin. Silloin kumppanuudesta on mahdollista saada kehittävää ja liiketoimintaa eteenpäin ajavaa. Vaikka Teräsmiehen ja Batmanin tavoite lopussa on sama, heidänkin toimintamalleissaan ja arvomaailmoissa on eroa. Näitä kahta voi olla hankalaa mahduttaa samaan tiimiin. Mutta kun ajatusmaailmat kohtaavat hyvin, on loistava mahdollisuus rakentaa ja kehittää yhteisiä toimintamalleja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kohdeyleisö

Minkälainen on yleisö mitä haluat tavoittaa? Missä he lymyilevät, mitä he tekevät ja mistä he tykkäävät? Niin kuin vatsa on tie miehen sydämeen, niin monesti oikea kumppani on tie kohdeyleisön sydämeen. Suomessa kuluttaja kohtaa jopa 20 000 markkinointiviestiä päivässä. Adblockeja asennetaan koko ajan useampaan ja useampaan tietokoneeseen. Oikea kumppani auttaa löytämään kuluttajan hänelle otolliseen aikaan, paikassa jossa hän pystyy sisäistämään viestejä. Lisäksi huolella valittu kumppani auttaa tuomaan sisältöön uskottavuutta. Vielä kun sisältö on jotakin, mikä tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, niin voilà – soppa alkaa olemaan valmis.

Imago-attribuutit

Mieti mihin suuntaan haluat viedä brändi-imagoasi. Teräsmiehen imago on puhtaasti sankarillinen, kun taas Batmannilla on myös pimeämpää puolta. Avengers taas edustaisi yhdessä tekemistä. Mikä sopii liiketoimintasi tavoitteisiin parhaiten. Brändin imagoa on kuvattu nipuksi attribuutteja, mitä kuluttaja yhdistää brändiin mielessään. Yhdistämällä oma brändi kumppanisi brändiin nämä attribuutit alkavat sekoittua ja syntyy niin kutsuttu ”image transfer” brändien välillä. On hyvä huomioida, että tutkitusti ”imagon vaihtoa” tapahtuu eniten silloin kun kumppanit ovat toiminnallisesti tai imagollisesti samankaltaisia. Siksi kumppanimarkkinoinnissa puhutaan paljon ”fit:istä”.

Mikä ihmeen ”fit”?

”Fit” tai ”brand fit” terminä tarkoittaa sitä kuinka asiakkaat kokevat ja näkevät kumppaneiden yhteenkuuluvuuden. Hyviä esimerkkinä tallaisista kumppanuuksista ovat Adidas ja FiFa World Cup tai vaikkapa Nike ja USA:n Track’n’Field liitto, jotka tässä kuussa solmivat mittavan jatkosopimuksen. Näissä esimerkeissä brändit sopivat valmiiksi yhteen kuin nyrkki silmään ja sponsorointi, tai tarkemmin syvä kumppanuus on ollut todella pitkäaikaista ja tehokasta.

Hyödyntämismahdollisuudet

Kannattaa myös valita kumppani, joka antaa mahdollisuuden hyödyntää kumppanuutta liiketoimintaa eteenpäin ajavalla tavalla. Jos löytyy vielä kumppani, joka tarjoaa apukäsiä aktivointien tekemiseen, niin aina parempi. Liian usein nähdään että kumppanuus, etenkin perinteinen sponsorointi, jää pelkäksi näkyvyyden ostamiseksi. Tällöin palataan samoihin ongelmiin kuin traditionaalisen median ostamisessa. Viesti hukkuu helposti kuluttajan saamaan mainosmassaan. Lisäarvoarvoa tuova ja positiivisia kokemuksia herättävä hyödyntämiskampanja toimii tehokkaammin ja jättää brändistä paremman muistijäljen.

Edellä on mainittu muutama esimerkki siitä, mitä yrityksen tulee ottaa huomioon, kun valitaan kumppani edustamaan brändiä ja tekemään molempia hyödyttävää yhteistyötä yrityksen kanssa. Tällaista tulisi olla myös nykyajan sponsorointi. Kun oikea kumppani on valittu, toiminta voi olla parhaimmillaan yhtä tuottoisaa, kuin seuraava kepeähkö esimerkki sankarikumppaneista osoittaa. Esimerkissä arvomaailmat, tavoitteet ja imagot osuvat kohdalleen ja kumppanit pystyvät synkronoidusti soutamaan venettä eteenpäin kohti yhteistä määränpäätä. Kuten näet, lopputulos on harmonista tekemistä ja positiivisuus on läsnä. Ja lisäksi on huippuhauskaa. Jos haluat tietää lisää kumppanivalinnasta tai kumppanuusmarkkinoinnista yleensä, niin ota rohkeasti yhteyttä. Mietitään yhdessä, millä miehistöllä ja mihin suuntaan teidän venettänne kannattaa lähteä soutamaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi