Kuka haluaa olla kapteeni?

Jalkapallo

It’s a goooooooaaaall! Näin huutavat taas selostajat kohta ympäri maailmaa, kun maailman suurin urheilutapahtuma, jalkapallon MM-turnaus, ottaa oman kuukaudeksi paikkansa keskeltä Suomen kiivainta kesälomakautta. Ai kuinka suuri tapahtuma? No, suuri. Vuoden 2014 finaalia seurasi noin miljardi katsojaa tv:n välityksellä. Keskiarvoisesti tv-katsojia oli 200 miljoonaa per ottelu. Turnauksessa pelattiin 64 ottelua. Turnauksen aikana n. 3,9 miljardia ihmistä katsoivat jotain turnausta jossain vaiheessa. Kertoo mittakaavasta jotain ja kiinnostus on globaalia.

Kun tarkastellaan eri mittareilla, voidaan jalkapalloa pitää maailman suurimpana urheilulajina. Kun lapsille heittää pallon, ei tarvita edes yhteistä kieltä, kun pelit on jo pystyssä. Toiset maat ovat onnekkaampia, kun oman maan joukkue on mukana kamppailemassa menestyksestä. Toiset joutuvat valitsemaan suosikikseen toisen maan joukkueen. Ei mennä tässä syvemmälle siihen kumpaan kastiin me täällä Suomessa kuulumme. Se on kuitenkin varmaa, että intohimoa, suuria tunteita, keskustelua ja innostusta on luvassa.

Miksi siis jättää tällainen mahdollisuus hyödyntämättä markkinointitekemisessä? No ei sitten niin minkään vuoksi. Vaikka olemme Suomessa, jossa jalkapallolla ei ole historiaa suurena menestyslajina, eikä oman maamme joukkue mittele näissä kisoissa maineesta ja kunniasta, on maamme silti täynnä jalkapallosta kiinnostuneita kansalaisia. Tämä kotoinen väkijoukkomme jakaa kuitenkin muiden maiden kanssa ne samat tunteet, intohimon ja innostuksen, kun kisat pyörähtävät käyntiin. Ainakin meistä tämä kuulostaa mahdollisuudelta.

Tätä hedelmällistä kohderyhmää pitäisi olla helppo lähestyä. Asia on positiivinen ja innostus valtava, joten ei muuta kuin hommin. Tässä muutama lähtökohta, mistä voi lähteä liikkeelle:

  • Paranna kokemusta
  • Osallista
  • Tarjoa elämyksiä
  • Yllätä ja ole rohkea
  • Aktivoi kilpailulla

Suomalaisella fanilla on rajalliset mahdollisuudet päästä käsiksi MM-huumaan muun, kuin tv:n välityksellä. Tv:n kautta näkee pelejä ja jotain aktivointeja voi näkyä katukuvassa, mutta muuten on hiljaista. Fanien sydämiin onkin siis helppo kiilata tarjoamalla heille lisäarvoa ja helppoutta kisojen sekä suosikkijoukkueiden ja – pelaajien seuraamiseen. Tämä voi tapahtua vaikka uniikin sisällön muodossa tai tarjoamalla esimerkiksi paremmat katseluolosuhteet. Mahdollisuuksia on monia. Fanit haluavat kokea kisojen yhteydessä muistettavia elämyksiä yhdessä ystävien ja muiden kannattajien kanssa. Yhteisöllisyys on urheilun seuraamisen suola. Aihepiiri antaa tilaa rohkeudelle ja siihen kannattaa todellakin tarttua. Kannattaa olla rohkea ja tehdä leikkisiä kokeiluita. Tällaisista kokeiluista suurempi osa onnistuu, kuin epäonnistuu. Ja kannattaa muistaa, että urheilufanit ovat usein kilpailuhenkisiä. Kilpailut ja pelit ovat siis toimivia juttuja.

MM-kisat toistuvat joka neljäs vuosi, joten niitä kannattaa hyödyntää alustana, vaikkei olisikaan mukana kisojen virallisten kumppanien joukossa. Jalkapallo on universaali kiinnostuksen kohde, jonka ympärillä on helppo heittäytyä interaktioon fanien kanssa. Ja aina voi yhdistää voimansa vaikka kumppanibrändin kanssa. Avoimella mielellä ja rohkeudella yhteistyötä saattaa löytyä yllätyksellisestäkin suunnasta. Ja ei hätää, me voimme toimia valmentajana. Autamme hiomaan pelikuviot, laittamaan verkot tötterölle ja laskemaan lopussa maalit. Mutta kysymys kuuluu: alkaako joku kapteeniksi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi