Co-marketing vs. mainonta

Tutkittassa, kuinka paljon yritykset Suomessa käyttävät rahaa mainontaan erilaisissa medioissa, on huomattavissa selvän trendin; perinteiset keinot ovat väistymässä uusien tuulien tieltä.

Mutta täytyykö asian olla näin. Ovatko mainokset vain riippakiviä ja pakollisia pahoja oikeiden aktiviteettien tai viestien tiellä? Mitä jos kuluttajille viedään viestiä heille otollisessa paikassa, jossa kuluttaja pystyy ja haluaa sisäistää viestejä? Niin kuin vatsa on tie miehen sydämeen, niin monesti oikea kumppani on tie kohdeyleisön sydämeen. Mikä oikein erottaa co-marketingin mainostamisesta? Verkkomainonta ja sponsorointiin käytettävät resurssit ovat selvästi kasvussa, mutta mistä tämä voisi johtua? Verkkomediamainonnasta on Suomessa keskusteltu jo paljon ja tullaan vielä keskustelemaan, mutta entä tämä toinen suuri nousija? Suomessa kuluttaja kohtaa jopa 5000 mainonnallista viestiä päivässä. Adblockeja asennetaan koko ajan useampaan ja useampaan tietokoneeseen. Kotitalouksissa TV-kanavat vaihtuvat suoratoistopalveluihin. Elämme viestitulvan keskellä. Keinosta päästä ihmisten tietoisuuteen kilpaillaan ja keksitään koko ajan fiksumpia keinoja mainostaa. Kuluttajien ambivalenttinen suhde mainoksiin tekee esimerkiksi televisiomainonnasta haasteellisempaa ja mainostajien täytyy keksiä innovatiivisia keinoja päästäkseen kuluttajien muistin syövereihin . Mainokset eivät enää kiinnosta niin kuin ennen. Tällaisesta hyvä esimerkki on Paramount Networkin, Family Guyn ja Playstationin keino näyttää Family Guy-jakso ilman mainoksia.

Markkinointitutkija Tony Meenaghan esitti tutkimuksessaan seuraavat pääeroavaisuudet mainonnan ja co-marketingin välillä.

Monessa tilanteessa (esim. TV, radio, lehti ja radio) mainos on asia, joka keskeyttää kuluttajan toiminnan, jota varten hän on median avannut. Kumppanuusmarkkinoinnissa asia ei ole näin. Viesti voi olla kumppaneiden yhdessä tekemä, aitoa lisäarvoa tuottava asia tai ”salaa” näkyvillä oleva spotti, joka näkyy kokoajan osana päätoimintaa, mitä kuluttaja haluaa katsella. Meenaghanin tutkimus osoittaa selvästi kuluttajien suotuisemman asenteen co-marketingia kohtaan. Mainoksellinen viesti voidaan nähdä itsekkäänä tai liian suorana ehdotuksena, joka saattaa nostaa kuluttajien puolustusmekanismiä viestiä kohtaan. Co-marketingin viestiä ympäröi goodwillin tuoma sädekehä, ja tämän takia viesti nähdään ”pehmeämpänä”. Näin ollen viestin vastaanottajan puolustusmekanismi on myös yleensä matalampi.  Jos sinua kiinnostaa kuulla lisää CoMarketingistä, paina tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi