Co-Marketing, markkinoinnin uusi musta

Mä voin sponssata tämän lounaan. Vanhemmat sponsoroi mua. Lähdettekö sponsoroimaan tätä tai tätä…? Kuulostaako tutulta? Varmaankin aika monelle meistä. Entä mitä mielikuvia tästä herää?

Vaikka kyseessä on termi kuvaamaan puhtaasti positiivista tekemistä, on sana sponsorointi kerännyt itseensä myös negatiivisia mielikuvia. Yllä olevien esimerkkilauseiden tyylisiä ilmaisuja on käytössä vielä tänäkin päivänä. Tämä on johtanut siihen, että sana sponsorointi nähdään varsin yksipuoleisena toimintana. Siinä tarjotaan apua, yleensä taloudellista, jonkin asian toteuttamiseen, eikä vastineeksi saa juuri hyvää mieltä kummempaa.

Todellisuudessa tekeminen sponsoroinnin ympärillä on kehittynyt viime vuosina aivan eri suuntaan. Tämä ei vain ole vielä ehtinyt vaikuttaa sponsoroinnin imagoon. Logo verkkareihin -malli on edelleenkin se, mitä suurelle yleisölle tulee sanasta mieleen. Ammattilaiset ovat kyllä heränneet, toimintaa kehitetään ja alalla käy kuhina. Uskomme, että se tulee näkymään (ja näkyykin jo) positiivisena muutoksena aivan pian.

Me puhumme co-marketingista, mutta miksi ihmeessä? Meille co-marketing pitää sisällään kaiken markkinoinnin, jota tehdään kahden tai useamman osapuolen voimin. Urheilun, tapahtumien, kulttuurin, yms. sponsorointi menee tämän sateenvarjon alle, mutta on vain osa suurempaa kokonaisuutta. Co-marketingia tehdään yhdessä kumppanin/kumppanien kanssa aidosti kaikkia hyödyttävällä tavalla. Tavoitteet eri projektien välillä voivat vaihdella suurestikin, mutta oli tavoite mikä tahansa, sen tulee olla kumppanien välillä yhteinen. Jos tämä yhteispeli ei toimi, tulokset jäävät laihoiksi.

Co-marketing -projekteissa törmäytetään kumppaneita, joiden arvot, tavoitteet, visiot, pyrkimykset tai vastaavat sopivat yhteen. Luodaan jotain sellaista, jota ei itse pystyttäisi uskottavasti toteuttamaan tai välttämättä saataisi aikaan ollenkaan. Se voi olla yrityksen ja yksityishenkilön välistä, yrityksen ja tapahtuman välistä, kahden tapahtuman välistä, kahden yritysten välistä ja niin edelleen. Monet hankkeista liittyvät vastuullisuuteen, mutta se ei ole välttämätöntä. Mahdollisuudet ovat rajattomat ja yhteistyötä voi rakentua todella yllättävien tahojen välille, jos on rohkeutta heittäytyä.

Listasimme alle muutaman konkreettisen esimerkin havainnollistamaan asiaa:

Mandatum Life & WWF: Mandatum Life ja WWF tekivät yhdessä vastuullisen sijoittamisen oppaan ilmastovastuullisuuden edistämiseksi. WWF ei ole sijoitusasiantuntija eikä Mandatum Life luonnonsuojeluexpertti. Molemmat ovat kuitenkin huippuja omilla aloillaan. Kun nämä tahot yhdistivät voimansa, saatiin uskottava lopputulos.

Google Maps & Nintendo America: Olisitko kuvitellut Marion Google Mapsin ruudulla? Ei mekään. Google Maps halusi juhlistaa Super Mario -päivää (MAR 10th) asettamalla maailman tunnetuimman putkimiehen ajamaan karting-autoa navigointipalveluunsa. Tämä kekseliäs kampanja otettiin ilolla vastaan ja se oli äkkiä kaikkien huulilla, ja ruuduilla. Samalla huhu kertoo, että Nintendon työpöydällä olisi Mario Kart -mobiilipeli…

Lacoste & International Union for Conservation of Nature: Ehkä yksi maailman ikonisimmista logoista on Lacosten alligaattori. On kova veto heittää tämä logo peliin tällä tavalla. Lacosten ja International Union for Conservation of Nature:n yhteinen Save Our Species ponnistus on yksi lähiaikojen kovimpia co-marketing-juttuja.

NFL Experience & Cirque du Soleil: “If there are 100 million NFL fans out there, only around 5% or so have ever been to a game” Tästä ajatuksesta se lähti. Cirque du Soleil, yritys joka osaa rakentaa tunteita herättäviä tarinoita ja spektaakkeleja yhdisti voimansa ammattilaisliiga NFL:n kanssa rakentaakseen elämyksellisen fanitalon kuluttajille simuloidakseen ottelujen tunneskaalaa. Tämä nostettiin Time Squarelle.

Mountain Dew & Doritos Super Bowl-Mainos: Virvoitusjuomabrändi ja sipsivalmistaja ovat hyvin luonnollinen matchi monien kuluttajien mielessä. Mountain Dew ja Doritos veivät kumppanuuden asteen verran pidemmälle tekemällä yhden viime Super Bowlin puhutuimmista mainoksista yhdessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogin etusivulle

Tutustu the CoMarketing Agencyyn

comaagency.fi